Nieuwe taxiwet grote gevolgen voor zzp’er op straattaximarkt

De taxibranche kan zich door de wijziging van de taxiwet opmaken voor grote veranderingen, met name op de zzp-markt. Want de afschaffing van de eis tot vakbekwaamheid taxi-ondernemer biedt mogelijkheden voor de taximarkt als geheel, zeker op het platteland. Maar ook bedreigingen voor bestaande taxi-ondernemers in de vorm van nieuwe toetreders. Want het vergt voortaan nog maar een relatief kleine investering om zzp-taxichauffeur te worden. Welke gevolgen kan de opstapmarkt verwachten?

ANALYSE – Voor de consument in plattelands-regio’s is de wijziging van de taxiwet een goede ontwikkeling. Want door het omvallen van diverse lokale taxibedrijven, is daar ruimte ontstaan voor nieuwe parttime zzp-toetreders. Er is immers vaak ’s nachts en in het weekend geen taxi meer te krijgen. Met alle risico’s van dien dat mensen toch met alcohol achter het stuur kruipen.

Zzp-taxichauffeur

Nu is het zo dat zzp-taxichauffeurs vrijwel allemaal fulltime op de taxi zitten. De meeste zelfs meer dan 60 uur om aan een minimaal salaris te kunnen komen door de hoge stilstand op de taxistandplaats vanwege de moordende concurrentie. En door de grote investering in de taxivergunning en vakbekwaamheid taxi-ondernemer (of de torenhoge VOF-bijdrage), was het niet interessant om slechts een paar uur per week te fungeren als zzp’er.

Helaas is er op het platteland te weinig werk voor een taxichauffeur om een fatsoenlijk fulltime salaris te verdienen. Het particuliere taxivervoer werd tot nu toe vaak gereden door lokale bedrijven, die ook zorgvervoer en regiotaxi verrichten. Die hadden toch al auto’s met chauffeur op de weg, dus was een contant ritje een welkome aanvulling op de lage tarieven die ze krijgen als onderaannemer in het contractvervoer. Maar dergelijke familiebedrijven gaan één voor één failliet door de bezuinigingen op het zorgvervoer.

Kiwa Register BV

Nu de eis tot vakbekwaamheid taxi-ondernemer vervalt per 1 januari omdat het weinig toevoegt aan de kwaliteit op straat, kan iedereen die er brood in ziet veel makkelijker een paar uur in het weekend mensen vervoeren tegen betaling. Bijvoorbeeld vanuit de plaatselijke dorpskroeg. De enige eenmalige investering is een verplichte bijdrage aan Kiwa Register BV van 1500 euro (hallo overheid!!), een Boordcomputer Taxi van 1000 euro, een chauffeurskaart- en ondernemerskaart BCT (weer 260 euro naar Kiwa) en nog wat kleine dingen. De totale investering bedraagt dus zo’n 3.000 euro als iemand zijn eigen auto gebruikt, dat is zo’n 5.000 euro goedkoper dan voorheen het geval was.

Dat bedrag is wel op te hoesten en terug te verdienen door op vrijdag en zaterdag enkele taxiritten in de regio te rijden voor het lokale stappubliek. Zeker nu de taximeterplicht voor besteld vervoer is afgeschaft. Dat betekent dat je als lokale zzp-taxirijder vaste dorpstarieven kunt hanteren, waarbij je ook je aanrijtijd kunt meerekenen. Dus bijvoorbeeld: van dorp A naar B: 20 euro. Intern dorp A: 10 euro, Intern dorp B: 15 euro; ongeacht het aantal kilometers. De zzp’er kan thuis op de bank zitten wachten, tot een paar keer per avond iemand belt voor een ritje.

Taximarkt

De taximarkt krimpt al jaren. Met name omdat chauffeurs in de grote steden niet altijd de gewenst kwaliteit leverden. En omdat de consument niet altijd bereid is het huidige tarief te betalen. In dorpen is vaak geen taxiververvoer mogelijk omdat het vanwege de lage volumes niet rendabel is om daar te rijden, ook al is de individuele consument bereid ervoor te betalen. Daar kan nu verandering in komen, zeker als ooit de Kiwa-bijdrage van 1500 euro afgeschaft wordt. Hoewel bestaande taxi-ondernemers hier niet altijd blij mee zullen zijn, biedt dat wel kansen voor de taximarkt als geheel. Want aanbod creëert vraag. En die prijs is gewoonweg niet te verdedigen.

Wat de maatregel gaat betekenen voor de taximarkt in de steden is moeilijk te zeggen. Voor de huidige zzp-chauffeurs betekent dit in ieder geval wel dat zij de klant nu echt op nummer één moeten gaan zetten, willen ze overleven. Want het alleenrecht op een standplaats te staan via TTO-vergunning, wordt al snel waardeloos als je slechte kwaliteit levert. Als er voldoende alternatieven bij komen voor de consument vanwege de makkelijke toetreding, zal de klant uiteindelijk bepalen naar wie de omzet gaat.

Klanten

Misschien is dat wel iemand die als zzp-bijbaan alleen in het weekend een paar uurtjes actief is, nadat hij zijn eigen auto op blauwe platen heeft gezet en bij Kiwa een vergunning heeft aangevraagd. En zich al dan niet bij een bekende app heeft aangesloten. Waar klanten nu nog vaak anoniem een taxi op straat kiezen, dat zal vroeg of laat veranderen als er verschil in kwaliteit en betrouwbaarheid blijkt te zijn. En wie de klant heeft, die heeft het werk.

Hierbij moet wel één belangrijke voetnoot gemaakt worden; bovenstaande argumentatie werd ook gebruikt bij de deregulering in 2000. En we weten allemaal welke gevolgen dat heeft gehad voor zowel de taximarkt áls de consument. De prijs ging omhoog en de kwaliteit omlaag.

Bron:TaxiPro

Nieuwe taxiwet grote gevolgen voor zzp’er op straattaximarkt was last modified: april 22nd, 2016 by TCH
Taxi Centrale Haaglanden (TCH den Haag) Donau 102-104, 2491BC |Den HaagZH Nederland

creditcard
© 2017 - Taxi Centrale Haaglanden
Webdesign : See-IT