Tweede Kamer kritisch over invoering Boordcomputer Taxi

Mansveld

Staatssecretaris Mansveld moet met de billen bloot over de invoering van de Boordcomputer Taxi. Verschillende Tweede Kamer-leden hebben haar om volledige opheldering gevraagd over de manier waarop de invoering tot stand is gekomen. En of alle problemen die er zijn met het apparaat en de bijbehorende kosten nog wel opwegen tegen de voordelen.

De VVD-Kamerleden merken op dat de invoering van de BCT vooral voor grote administratieve rompslomp, grote onduidelijkheid en extra kosten voor zowel bedrijfsleven als overheid heeft gezorgd. Ze vragen aan Mansveld hoe het toch zover heeft kunnen komen dat na al die jaren er nog altijd geen goed functionerende BCT is. En wat de consequenties zijn als er besloten wordt om te stoppen met de invoering van de BCT.

Alternatieven

“Leidt de invoering van de BCT niet tot extra (administratieve) verplichtingen en daarmee lasten voor ondernemers, terwijl een van de doelstellingen juist is om deze te verminderen?”, merkt de VVD op in het schriftelijk overleg over de kwestie. “Heeft de Staatssecretaris inmiddels onderzoek gedaan naar mogelijke alternatieven?”

Ook de PvdA is kritisch op het handelen van de staatssecretaris in dit dossier. De leden vragen zich af of de BCT de beste manier is om de beoogde doelstellingen te bereiken en vragen Mansveld in te gaan op de mogelijkheden van nieuwe ICT-oplossingen en apps die dezelfde functies kunnen vervullen als de BCT.

Concurrentie

De leden van de CDA-fractie vragen zich af of er sprake is van gezonde concurrentie, nu Euphoria/Cabman een marktaandeel van 63% heeft. En ze willen weten waarom Qtwee (Quipment) nog altijd geen nieuwe typegoedkeuring van de RDW heeft ontvangen.

Ook wordt er tijdens het schriftelijk overleg ingegaan op de vragen die bestaan rondom het draadloos updaten van de software. Verder zijn de partijen niet te spreken over de aankondiging dat de nieuwe specificaties pas over anderhalf jaar geinstalleerd zijn. Tot die tijd kan de BCT niet op de juiste wijze gebruikt worden door de ILT voor controle.

Kosten

De leden van de VVD-fractie willen dat de Staatssecretaris een overzicht maakt van de reeds gemaakte kosten en de nog te maken kosten ten behoeve van de invoering van de BCT voor de rijksoverheid (inclusief Belastingdienst en ILT) en de taxibranche zelf. En of Mansveld vindt dat deze kosten opwegen tegen de beoogde doelstellingen.

Ook willen de Kamerleden duidelijkheid over de extra kosten die de aangepaste specificaties met zich meebrengen. De fabrikanten hebben daarvoor aangegeven dat die tussen de 30.000 en de 320.000 euro bedragen. Mansveld heeft beloofd te kijken op welke manier ze kan bijdragen in de kosten.

Handhaving

De staatssecretaris moet van de Kamercommissie IenM ook maar eens duidelijkheid geven in de manier waarop er wordt gehandhaaft door ILT en Belastingdienst, nu de BCT het komende anderhalf jaar niet aan de eisen voldoet. Want er zijn aanvullende gegevens uit de bedrijfsadministratie nodig. “Hoe staat deze opmerking in verhouding met de uitspraak dat de oude arbeidsintensieve manier van werken met handmatige registratie niet meer nodig is?”, vraagt de CDA-fractie zich af.

De leden van de PvdA-fractie vragen of de staatssecretaris verwacht halverwege 2016 alle problemen met de BCT te hebben opgelost. “In ieder geval tot die tijd mogen individuele chauffeurs die op dit onderwerp redelijke inspanningen hebben geleverd, niet de dupe worden”, geeft de PvdA mee aan Mansveld.

bron:taxipro

Tweede Kamer kritisch over invoering Boordcomputer Taxi was last modified: september 22nd, 2015 by TCH
Taxi Centrale Haaglanden (TCH den Haag) Donau 102-104, 2491BC |Den HaagZH Nederland

creditcard
© 2017 - Taxi Centrale Haaglanden
Webdesign : See-IT