Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kan niet handhaven via Boordcomputer Taxi tot juli 2016

 

Een nieuwe faal in het BCT-dossier. De Boordcomputer Taxi kan pas halverwege 2016 uitgelezen worden door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld aan de Tweede Kamer. Want pas dan is de volledige uitrol van de nieuwe specificaties klaar.

Dat betekent dat taxibedrijven twee jaar lang verplicht in een kastje moeten investeren, waar de ILT niet mee kan handhaven.

iltinspectieSinds 1 juli 2014 moeten taxi’s verplicht geïnvesteerd hebben in een BCT. De ILT doet dus twee jaar lang alleen zichtcontroles of het apparaat aanwezig is, op straffe van hoge boetes. Want ILT beschikt niet over de juiste software om de BCT-gegevens uit te lezen.

Uitlezen

De staatssecretaris geeft de fabrikanten de schuld van het niet kunnen uitlezen door ILT. “Er zaten ontwerpfouten in de door fabrikanten geleverde BCT’s”, noemt ze als eerste oorzaak van het niet kunnen handhaven door de ILT. Ook bestond er teveel interpretatieruimte bij een aantal specificaties, zegt ze.

Maar de fabrikanten vinden het opmerkelijk dat de staatssecretaris vindt dat zij het niet goed hebben gedaan. De apparaten zijn exact volgens de gestelde eisen ontworpen. Het was notabene de overheid zelf die de certificering verzorgde van de apparaten. Er is toen kennelijk niet gekeken door Infrastructuur en Milieu of de BCT’s aan de eisen van de ILT en de Belastingdienst voldeden.

Handhaven

De reden dat het nog tot juli 2016 gaat duren voordat de ILT kan gaan handhaven is dat de aangepaste regeling eerst moet worden goedgekeurd door Brussel. Die kan per 1 april 2015 in werking treden. Vervolgens moeten de fabrikanten de software aanpassen. Dat duurt 6 tot 9 maanden. Daarna moet de nieuw software gecertificeerd worden, wat weer drie maanden duurt. Daarna moet de nieuwe software op de BCT’s geïnstalleerd worden, wat ook weer enkele maanden in beslag neemt.

Het ministerie overweegt een deel bij te dragen in de kosten die de fabrikanten moeten maken voor de update. Maar een harde toezegging doet de staatssecretaris niet. “Het moet wel binnen de kaders van Europese staatssteunregelingen passen”, zegt Mansveld.

Kosten

De kosten van de nieuwe software-ontwikkeling bedragen volgens de ene fabrikant 30.000 euro. Volgens de andere fabrikanten ruim 300.000 euro. Het is de vraag in hoeverre klanten hiervoor gaan opdraaien. Want het is duidelijk dat diverse fabrikanten zelf geen geld hebben, blijkt uit het faillissement van zowel Quipment als Taxitronic.

De taxi-ondernemers zullen dus ook zelf in de buidel moeten tasten voor de nieuwe updates. Want er moet 60 aan RDW-kosten gemaakt worden voor een update. Daar komen de arbeidskosten maar te zwijgen om naar zo’n station toe te rijden en te wachten tot de update klaar is nog bij. Bovendien bestaat de kans dat enkele fabrikanten zich genoodzaakt voelen de klanten te laten betalen om de nieuwe software binnen te krijgen.

Marktaandeel

In totaal zijn er nu 30.000 BCT’s verkocht. Cabman heeft een marktaandeel van 63% (18.900 apparaten), Taxitronic (op dit moment failliet) heeft een marktaandeel van 23% (6900 stuks) en Qtwee (doorgestarte Quipment) heeft een marktaandeel van 14% (4200 BCT’s). De staatssecretaris verwacht dat Qtwee ‘op korte termijn’ de typegoedkeuring voor de BCT rond heeft.

Ook voldoen de huidige apparaten niet aan de wensen van de Belastingdienst, zegt Mansveld. Ook daarvoor moeten de apparaten worden aangepast. “Voor handhaving door de Belastingdienst heeft dit tot gevolg dat voorlopig de bewijskracht van de BCT niet volledig is tot realisatie van de aanpassingen. Er zijn aanvullende gegevens uit de bedrijfsadministratie nodig.”

BCT-gegevens

Wel kunnen de BCT-gegevens als ondersteunend bewijs dienen. “Voor de fiscale wetgeving geldt als uitgangspunt een vrije vorm van een administratie en bewijs, waarbij de BCT in beginsel toelaatbaar is als een onderdeel van bewijs”, licht Mansveld toe.

Overigens erkent Mansveld dat er op dit moment niet wordt voldaan aan de doelstellingen die voorwaarde waren om de BCT-verplichting in te voeren voor de taxibranche. “Met de software-update die nu wordt doorgevoerd (en dus 1 juli 2016 wellicht klaar is, red.) en gezien de nauwe betrokkenheid van de ILT en de Belastingdienst in het testtraject, zullen de eerder geconstateerde knelpunten worden opgelost en worden de doelstellingen van de BCT gerealiseerd”, aldus de staatssecretaris.

Verplichting

De vraag blijft waarom ILT en Belastingdienst dus kennelijk niet eerder zo nauw betrokken zijn bij het testtraject, voordat de taxibranche verplicht werd om duizend euro per voertuig te investeren. En de kosten blijven doorlopen voor de taxisector, omdat voor iedere update en storing naar de RDW gegaan moet worden voor een reset.

Bron: Bart Pals / TaxiPro

Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kan niet handhaven via Boordcomputer Taxi tot juli 2016 was last modified: september 22nd, 2015 by TCH
Taxi Centrale Haaglanden (TCH den Haag) Donau 102-104, 2491BC |Den HaagZH Nederland

creditcard
© 2017 - Taxi Centrale Haaglanden
Webdesign : See-IT